❯     ❯   Wilhelm Reich: Yaşam Enerjisi - W.R. - Misterije organizma (1971)

Favori Wilhelm Reich: Yaşam Enerjisi - W.R. - Misterije organizma (1971)

Wilhelm Reich: Yaşam Enerjisi - W.R. - Misterije organizma (1971)
Değerlendir:
  • +11
Yönetmen:
Senaryo:
Film Yılı:
Imdb:
6,9
Film Türü:
Süresi:
1h 24min
Yugoslav sinemasının sivri isimlerinden Dusan Makavejev’in birçok ülkede sansüre uğramış kült filmi Misterije Organizma, arşiv görüntülerinden, söyleşilerden, video performanslardan, belgeselimsi parçalardan ve kurmaca sahnelerden oluşan bir kolaj. Cinsel enerjinin serbest salınımını savunan öğretisiyle 68 hareketini derinden etkilemiş Alman psikanalist Wilhelm Reich’ın teorileri, filmde bombardıman halinde bize sunulan görüntü ve ses parçalarını bir arada tutan yegâne etken. Makavejev, filmi New York sokaklarında elinde tüfeğiyle dolaşan Tuli Kupferberg’in parodik video performansıyla açıyor; oradan Wilhelm Reich’la ilgili yapılmış söyleşilere atlıyor hızlıca; aralara Reich’ın ‘orgazm terapisi’ deneylerinin tuhaf görüntüleri sıçrıyor. Sonra kendimizi 70’ler Yugoslavya’sında buluyoruz: Asık suratlı yoldaşlarına serbest cinsellik vaazları veren iki kadının absürd öyküsü aracılığıyla, Makavejev’in taşkın hicvinden Yugoslavya’daki komünist rejim de, Sovyetler de, Stalin de nasibini alıyor. Misterije Organizma, cinselliğin bastırılmasında rol oynayan her türlü rejimi ve her türlü ideolojik aygıtı topa tutuyor!
  1. kenan demir
    Makavejev in Reichyan düşüncelere paralel olarak geliştirdiği eleştirilerinde -her iki tarafa da- samimi olduğuna inanıyorum -en azından bu film çerçevesinde ve en azından Orwell ci zırvaların sonucu olarak Stalin eleştirisi üzerinden anti-komünist bir konuma düşmeden-.Reich ve cinsellik üzerinden otoritaryan toplumları-yönetimleri deşifre etme tercihi,hem dönemsel konsepte uygun olarak Makavejev in hedef kitlesine ulaşmada işlevsel bir rol oynuyor,hem de bu hedef kitlesine meramını anlatmakta kendisine büyük bir kavramsal avantaj-kolaylık sağlıyor -sonuçta Godard kime,kimlere film çekiyorsa,Makavejev de üç aşağı,beş yukarı aynı kitleye hitap ediyor,küçük burjuva radikalizmiyle,işçi sınıfının buluştuğu yer-.ve Makavejev in bu filmdeki tavrından ötürü tıpkı Reich gibi düşünsel-politik-fiziksel bir yer değiştirmeye maruz kalması adeta filmde anlattıklarının bir sağlaması olarak seyircide soru işaretleri uyandırıyor.

    Reich ın patriarkal aile ve toplumun oluşmasında cinselliğin rolünün ne olduğuna dair düşünceyi bir kenara koyarsak,68 de talep edilen cinsel özgürlüğün bugün Sovyetler in de olmadığı bir dünyada kapitalizm tarafından nasıl bireyci bir hedonizme ve porno özgürlüğüne dönüştürüldüğüne tanık oluyoruz-ahir-postmodern zamanlar.

    Filmin sonunda Milena nın tüm isyancı eleştirilerine karşın -bugün bile komünist geçmişimden utanç ya da pişmanlık duymuyorum- demesi bana Galiyev in bugün Bolşevik lere karşı olsamda,özümde Marksist-Leninist biriyim- demesini hatırlattı.

    1917 deki kırılmayla olan aşk-nefret ilişkisi dürüst,yapıcı ve komünist düşünceyi daha ileriye taşıyacak diyalektik bir sanatçı duyarlılığına ve düşünsel namusa dayanıyor mu,benim için önemli olan bu ve ben bu filmde bunu gördüm ama allahına kadar yanılıyorsam da birileri yeşillendirsin hatamdan döneyim.

    teşekkürler
    • 29 Kasım 2014 05:41